I. Kérdések és válaszok az elszámolásról és forintosításról

I.1. Mit jelent az elszámolás?

Az Országgyűlés 2014 nyarán és őszén elfogadta azokat a törvényeket, amelyek megteremtették a fogyasztói kölcsönszerződések keretében a pénzügyi intézmények által tisztességtelenül  beszedett összegek visszafizetésének jogi alapját. Az elszámolás során az árfolyamrés alkalmazása, illetve a jogtalan egyoldalú kamat-/díj-/költségemelések révén beszedett összeg, tehát a tisztességtelen elvonások járnak vissza.
A tisztességtelen egyoldalú szerződésmódosítások (pl. kamatemelések) tárgyában 2014. második felében – feszes határidők mellett – lehetősége volt a bankoknak pert indítani és bizonyítani, hogy a szóban forgó módosítások megfeleltek a tisztességesség követelményeinek. A legtöbb per várhatóan 2014. végéig lezárul. A bankok kötelesek ezzel kapcsolatban tájékoztatni ügyfeleiket.

I.2. Kikre vonatkozik az elszámolás?

  • Fogyasztókra: Fogyasztónak minősül a gazdasági tevékenységi körén kívül szerződést kötő magánszemély.
  • Bizonyos szerződéstípusokra: Forinthitelek, devizahitelek, pénzügyi lízingszerződések. Nem csak a jelzálog fedezetű szerződések! Kivételt képeznek a hitelkártyához vagy fizetési számlához kapcsolódó, valamint az állami kamattámogatással nyújtott lakáscélú forintalapú kölcsönszerződések.
  • Bizonyos időszakban kötött szerződésekre: 2004. május 1. és 2014. július 19. között kötött szerződések. Kivétel: 2009. július 26. előtt megszűnt (pl. szerződésszerűen teljesített) ügyletek az elévülés miatt, feltéve, hogy az elévülés nem szakadt meg.

I.3. Milyen szabályok szerint történik az elszámolás?

Jogszabályok rögzítik, hogyan kell az elszámolást elvégeznie a pénzügyi intézményeknek. A tisztességtelen árfolyamrésből és a tisztességtelen egyoldalú módosításokból eredő fogyasztói túlfizetésekkel kell egyidejűleg és együttesen elszámolnia a pénzügyi intézményeknek, mintha a túlfizetések a törlesztés időpontjában teljesített előtörlesztések lettek volna.  Lényegében az egész törlesztési folyamatot (hónapról hónapra) újra kell számolni.

Élő szerződéseknél a tőketartozás és a havi törlesztő fog csökkenni, már megszűnt szerződések esetében pénz visszafizetésére lehet számítani.

Az elszámolás részletes szabályait (pl. hogyan fog kinézni a pénzügyi intézmény által kiküldendő tértivevényes levél, milyen képlettel kell újraszámolni a törlesztéseket és a túlfizetéseket, stb.) a Magyar Nemzeti Bank rendeletei tartalmazzák.

I.4. Végtörlesztettem kedvezményes árfolyamon, rám is vonatkozik az elszámolás?

Azoknak, akik a törvényi lehetőséggel élni tudtak, és saját erőből vagy hitelből végtörlesztették deviza alapú hiteleiket (2011 végén, 2012 elején), külön kérniük kell (náluk tehát nem automatikus) az elszámolást a pénzügyi intézménytől, 10.000 Ft-os díj ellenében. A rögzített árfolyammal elért kedvezmény levonható az elszámolás végösszegéből, tehát ennyivel kevesebb járhat vissza.

Az elszámolás eredménye nem keletkeztethet fizetési kötelezettséget a fogyasztó számára! A 10.000 Ft visszajár, ha az elszámolás eredménye a fogyasztó számára kedvező.

Az igazolhatóan végtörlesztési céllal forinthitelt felvett adósoknak nem kell befizetniük a 10.000 Ft-os díjat!

2015. március 1. és március 31. között lehet írásban kérni, és 2015. november 30-ig meg kell érkeznie az elszámolásnak.

I.5. Beléptem az árfolyamgátba, velem hogy fognak elszámolni?

Árfolyamgát esetén az elszámolás eredményét (ún. fogyasztói követelést)

  • -első sorban az esetleges lejárt és esedékes tartozásra (ha van)
  • -majd a gyűjtőszámla tartozásra, továbbá (ha ezen felül is marad még fogyasztói követelés)
  • -az alapul szolgáló devizakölcsön javára kell elszámolni.

Az árfolyamgátasok esetén minden hónapban van egy bizonyos elengedett összeg, ez az ún. mentesített követelésrész (árfolyam-különbözet kamatrésze). Ennek az elengedett összegnek a felével csökkenthető az elszámolás eredményeként kiszámított fogyasztói követelés (itt tehát arról van szó, hogy egy korábbi kedvezményt részben beszámíthatnak a bankok az elszámolás során, ezzel csökkenthetik fogyasztói követelést). A bank ezzel a kedvezménnyel csak akkor élhet, ha a gyűjtőszámla tartozást már “kinullázta” a fogyasztói követelés.

Az árfolyamgátasok rosszabbul, vagy jobban járnak, mint akik nem léptek be?

Az árfolyamgátasok esetében olyan összeggel csökkenthető a fogyasztói követelés, amelyet korábban már elengedtek az adósoknak. Tekintettel az árfolyamgát révén korábban már beállt törlesztőrészlet-csökkenésre, az időnyereségre és a mentesített követelésrészre, az árfolyamgátasok esetében inkább a kedvező hatások összeadódásáról lehet beszélni, véleményünk szerint jó döntés volt belépni.

I.6. A Nemzeti Eszközkezelő Zrt. megvásárolta a házamat. Nekem is jár vissza pénz az elszámolásból?

A pénzügyi intézményt nem terheli elszámolási kötelezettség a fogyasztó irányába,  amennyiben az elszámolási kötelezettség teljesítése előtt a NET Zrt. megvásárolta az adós  lakóingatlanát. Nem szabad elfelejteni, hogy a NET Zrt. közpénz felhasználásával végzi otthonmentő tevékenységét, eddig minden egyes költségvetési forinttal 2,16 Ft hitelintézeti követelést sikerült kiváltani a szociálisan rászorulók otthonának és lakhatásának megmentése érdekében. Erről bővebben itt olvashat:  www.netzrt.hu

I.7. Pénzt kapok vissza vagy a törlesztőm csökken?

Élő szerződések esetén a fogyasztói követelést a fogyasztó fennálló tartozására kell elszámolni, így ebben az esetben a törlesztőrészletek csökkenése várható. Felmondott, behajtás vagy végrehajtás alatt lévő követeléseknél a fogyasztói követelés a fennálló tartozást csökkentheti. Már megszűnt (de el nem évült) szerződések esetén – pozitív eredményű elszámolás mellett – a fogyasztói követelés visszafizetésére lehet számítani.

I.8. Az elszámolás ütemezése: esetkörök és határidők

Érintett fogyasztói kör Az elszámolás megküldésének határideje Egyéb információ
Deviza alapú hitelek Az érintettek automatikusan megkapják, 2015. március 1. – április 30. között Ha indított pert a bank, és az március 1. után zárul, a befejezést követő 60. nap.
Forinthitelek Az érintettek automatikusan megkapják, 2015. augusztus 1. – szeptember 30. között Ha indított pert a bank, és az augusztus 1. után zárul, a befejezést követő 60. nap.
Végtörlesztők 2015. november 30. írásban kell kérni, 2015. március 1. és 31. között

 

I.9. Kitől, hogyan kapom meg az elszámolást?

A pénzügyi intézmények kötelesek az elszámolást postai tértivevényes levélben minden érintett fogyasztónak elküldeni, a 8. pontban foglalt határidőket betartva, az MNB rendeletében meghatározott formában és tartalommal.

Érdemes a pénzügyi intézmény számára minél előbb bejelenteni, ha változott a lakóhelyünk, mert az adós utolsó ismert címére küldik ki az elszámolást! A postázási cím bejelentésének hiányában a bank arra a címre postázza az elszámolást, amely címre a fogyasztói kölcsönszerződéssel kapcsolatos időszakos tájékoztatási kötelezettségét teljesíteni köteles.

I.10. Mi történik, ha nem kaptam meg az elszámolást, vagy hibás adatokat találok benne?

Az elszámolással kapcsolatos problémát első körben a pénzügyi intézménynek kell jelezni, írásban, szigorú határidők betartásával.

Panasztételi határidő Mikortól kell számítani a határidőt?
Ha a fogyasztó az elszámolást vitatja 30 napon belül, írásban, a pénzügyi intézmény felé Az elszámolás kézbesítésétől
Ha nem kapott elszámolást 60 napon belül, írásban, a pénzügyi intézmény felé Attól a naptól, amikor a pénzügyi intézmény a honlapján közzéteszi az elszámolás befejezését

A panaszra 60 napon belül köteles válaszolni a pénzügyi intézmény, elutasítás esetén a válasz közlésétől számított 30 napon belül a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását lehet kezdeményezni, az alábbiak szerint:

PBT kérelem típusai A kérelemben be kell mutatni
1. Helytelen adat, vagy számítási hiba az elszámolásban A) Az elszámolás a megjelölt helytelen adatot, illetve számítási hibát tartalmazza ÉS állapítsa meg a helyes elszámolást, továbbá kötelezze a pü. intézményt annak végrehajtására, VAGY a helytelen adatot, illetve számítási hibát és annak okát
2. A fogyasztó panasszal élt,de a pénzügyi intézmény szerint elkésett a panasszal B) A fogyasztó panasza nem volt elkésett és így a panasz pénzügyi intézmény általi elutasításának nem lett volna helye, ezért a panaszeljárás keretében érdemben köteles foglalkozni a panasszal VAGY annak indokát, hogy a panasz miért nem volt elkésett
3. Afogyasztó nem kapott elszámolást, és emiatt tett panaszát a pénzügyi intézmény elutasította A vonatkozó törvények alapján a pénzügyi intézmény fogyasztóval szembeni elszámolási kötelezettsége fennáll, ezért a PBT kötelezze az elszámolásra annak indokát, hogy az elszámolási kötelezettség a törvények alapján miért áll fenn.

A PBT kérelemnek tartalmaznia kell a fogyasztó álláspontját alátámasztó iratokat! A PBT döntései a pénzügyi intézmény alávetési nyilatkozata hiányában is kötelezőek. További részetek a PBT eljárásáról tanácsadó irodáinkban és a PBT honlapján.

I.11. Adóstárs/kezes/zálogkötelezett vagyok, én is megkapom az elszámolást?

Az elszámolást főszabály szerint az adós címére küldik ki. Az adóstárs, a kezes és a zálogkötelezett írásban kérheti, hogy tájékoztatásul neki is küldje meg az elszámolást a pénzügyi intézmény. Fontos, hogy a szerződésben részes felek az elszámolás során egymással is működjenek együtt!

I.12.Az elszámolással érintett hitelszerződésemből eredő végrehajtás van folyamatban, mit kell tennem?

A fogyasztóval történő elszámolás megtörténtének végrehajtó felé történő (pénzügyi intézmény általi) bejelentése fontos időpont. A kölcsönszerződésen alapuló követelések behajtása iránt folyamatban lévő (vagy a kölcsönszerződésből eredő követelés behajtása érdekében bekapcsolódással indult) végrehajtási eljárásokban eljárási cselekmény, intézkedés nem foganatosítható, a felek és egyéb érdekeltek által tett nyilatkozatok is hatálytalanok; EDDIG AZ IDŐPONTIG minden határidő megszakad, azt követően a határidő újrakezdődik. A végrehajtási ügyet a végrehajtónak szünetelő ügyként kell nyilvántartania, ha a végrehajtási ügyben eljárási cselekmény vagy intézkedés foganatosítására nem kerül sor. Az elszámolás bejelentését követően a végrehajtási eljárások újra fognak indulni.

I.13. Mitől függ az elszámolás eredménye. Keveset vagy sokat várjak az elszámolástól?

Az elszámolás két lényeges problémakörét érinti a hatálya alá tartozó fogyasztói kölcsönszerződéseknek:

  1. A tisztességtelenül alkalmazott árfolyamrés (itt arról van szó, hogy a deviza alapú hitelek folyósításánál többnyire aktuális vételi árfolyamon számolták a folyósított forint összeget, míg a törlesztésnél deviza eladási árfolyammal számoltak, így a bankoknak tisztességtelen nyeresége származott a különnemű árfolyamok alkalmazásából. Az elszámolás során a hiteleket újra kell számolni az MNB árfolyamával (bizonyos esetekben a bank saját középárfolyamának alkalmazása tisztességesnek tekinthető).
  2.  Az elszámolással érintett másik lényeges terület a tisztességtelen egyoldalú szerződésmódosítások (pl. kamatemelések). Az elszámolásra vonatkozó törvényi rendelkezések értelmében a tisztességtelen szerződésmódosítások miatti fogyasztói túlfizetésekkel is el kell számolni, a kamatszintet pedig vissza kell állítani a tisztességes szintre (ez alól kivétel lehet, ha a szerződés kamatozása referencia-kamatlábhoz volt kötve – pl .CHF LIBOR, és a módosulás a referencia-kamatláb változása miatt következett be.

E két okból keletkezett fogyasztói túlfizetéseket egyidejűleg és együttesen kell elszámolni, tehát a teljes hiteltörténetet újra kell számolni (jogszabályban előírt képletekkel). Minél nagyobb volt az árfolyamrés, illetve minél több és nagyobb mértékű kamatemelés volt a múltban, annál nagyobb összegű lesz a fogyasztói követelés. Ki lehet jelenteni, hogy az elszámolással az jár “jól”, aki korábban több tisztességtelen tehernövekedést volt kénytelen elszenvedni. Akinek az esetében nem, vagy csak minimálisan voltak a törvény szerint tisztességtelennek nyilvánított terhek, ott a fgyasztói követelés is alacsonyabb lesz. Az árfolyamkockázat kérdését (a forint gyengülése miatt elszenvedett jelentős tehernövekedés) az elszámolás nem érinti.

Ezen kívül a fogyasztói követelésre hatást gyakorolhatnak még pl.:

  • az engedmények, könnyítések (ha voltak), ezek mértékével csökkenthető a fogyasztói követelés
  • hosszabb ideig fenn álló, jelentősebb törlesztési problémák (ezek miatt szintén csökkenhet a fogyasztói követelés)
  • árfolyamgát (mivel a gyűjtőszámlát kell elsődlegesen csökkenteni)

 I.14. Mit jelent a forintosítás?

A deviza alapú hitelek okozta nehézségek jelentős terhet jelentenek az adósoknak, az államnak, illetve közvetett módon valamennyi magyar ember számára. Az elmúlt években számos intézkedés történt e terhek csökkentésére, a végleges megoldás azonban e hitelek forintra váltása, egyúttal a deviza kitettség és árfolyamkockázat végleges felszámolása lehet. A forintra váltás a törvény erejénél fogva történik meg, az elszámolással egyidejűleg, a fogyasztókat védő új kamatszabályok bevezetése mellett.

I.15. Mely szerződésekre terjed ki a forintosítás?

Azon deviza és devizaalapú jelzálogkölcsön-szerződésekre, amelyek vonatkozásában az elszámolási kötelezettség fenn áll.

I.16. Mikor történik meg a forintosítás?

Január 1-jétől már az új, rögzített árfolyam alapján esedékesek a törlesztőrészletek (CHF: 256,47, EUR: 308,97, JPY: 2,163 forintos árfolyam). Az forintosítás fordulónapja 2015. február 1. Árfolyamgát esetében is ezeket az árfolyamokat kell alapul venni a gyűjtőszámla-hitel folyósításánál.
Március-áprilisban az elszámolásról és a forintosításról levelet kapnak az érintettek (lásd fentebb a táblázatot az elszámolási határidőkről).
Az adósoknak 30 napjuk lesz, hogy jelezzék, ha devizában szeretnének maradni (lásd alább az ehhez szükséges 4 feltételt). A forintosítás február 1-jei visszamenőleges hatállyal történik meg. A szerződés az értesítés kézhezvételét követő 31. napon automatikusan módosulnak.

I.17. Milyen kamatszabályok vonatkoznak majd a forintosított szerződésekre?

– A forintosított hitelek kamatperiódusa 3 hónap.
– A hitel forintosítás utáni kamatszintjének meghatározása: 3 havi BUBOR + a devizahitel eredeti kamatfelára, de a forintosított hitel kamatszintje nem lehet magasabb, mint az eredeti volt!
– legalább 1%-os kamatfelárat, vagyis (a jelenlegi BUBOR alapján) 3,1%-os kamatot fel kell számítaniuk a bankoknak, DE
– legfeljebb 4,5% (lakáshitelek), illetve
– 6,5% (szabad felhasználású jelzáloghitelek) lehet a kamatfelár,
(A kamatfelárakat a rendszeresen felszámított díjak nélkül kell számítani)

I.18. Ki maradhat devizában?

– Akinek a devizahitele 2020 vége előtt lejár, vagy
– akinek az előírt 1%-os kamatfelár-minimum miatt megnőne a hitel kamatszintje, vagy
– a törlesztőrészletet meghaladó mértékű jövedelemmel rendelkezik az adott devizában, vagy
– megfelel a hitel a január 1-től érvényes jövedelemarányos törlesztőrészlet és hitelfedezeti arány (PTI, LTV) követelménynek, aminek értelmében 400 ezer forint alatti jövedelem esetében legfeljebb 10%, efölött 15% lehet a törlesztőrészlet a jövedelem arányában CHF-hitel esetében.

I. 19. A nem jelzálog alapú hitelek forintosítása

MI AZ ÚJABB FORINTOSÍTÁSI TÖRVÉNY CÉLJA?

Az újabb forintosítási törvény célja hogy a korábbi forintosítással nem érintett fogyasztói (lakossági) deviza és deviza alapú, nem jelzálog fedezete mellett nyújtott hitelek, kölcsönök és lízingek gyorsan és rendezett módon kerüljenek kivezetésre.

MILYEN HITELEKRE VONATKOZIK A TÖRVÉNY?

  • A törvény azokra a hitelekre vonatkozik, amelyek kötelezettje 2015. augusztus 31-én fogyasztó,
  • fel nem mondott deviza és devizaalapú fogyasztói kölcsön- és pénzügyi lízingszerződés, amelyeket eddig nem érintett a forintosítás,
  • vagy felmondott deviza és devizaalapú kölcsön- és pénzügyi lízingszerződésből eredő, de a hitelezőnél vagy a vele összevont felügyelet alá tartozó pénzügyi intézménynél még nyilvántartott követelés.
  • Ha a követelést egyéb pénzügyi intézményre, vagy esetleg másra engedményezték, a forintra átváltás lehetőségével nem élhet.

MIKOR FOGJÁK FORINTOSÍTANI A HITELEM?

Más szabályok vonatkoznak a fel nem mondott és a már felmondott szerződésekre.

HOGYAN FORINTOSÍTJÁK A FEL NEM MONDOTT HITELEMET?

Fel nem mondott hitelek esetében a forintosítási ajánlatról szóló tértivevényes tájékoztató kiküldésének határideje 2015. december 15. Azonban a ténylegesen forintosításra kerülő összeg

  • a 2015. novemberi esedékességi napot követő napon,
  • de legkésőbb a december 1-jét követően fennálló tartozásra vonatkozik.

Az ajánlatot tartalmazó tájékoztató levelet tértivevényesen a főadós részére kell megküldeni a bejelentett értesítési címre. Ha az Ön címe a korábban megadottól eltér, akkor az új címét 2015. október 31-ig kell írásban bejelentenie a szolgáltatójának.

Amennyiben írásban nem nyilatkozik arról, hogy a szerződés módosítását nem fogadja el, a tájékoztató levél kézbesítésétől számított 31. napon a szerződés módosításra kerül. A szerződésmódosítás hatálya a fenti fordulónapra visszamenőleg áll be.

A nem jelzálog alapú hitelek forintosításával kapcsolatos további információkért ide kattintva látogassa meg a Magyar Nemzeti Bank internetes oldalán található tájékoztatót!

II. A Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat szolgáltatása az elszámolás és forintosítás tárgykörében

A Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat nem egy ad hoc aktuális problémakör kezelésére jött létre, 2011-től folyamatosan azon dolgozunk, hogy a különböző pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben szakszerű, pártatlan tanácsadó szolgáltatást nyújtsunk (a PTI működéséről, céljairól, szolgáltatásáról bővebben honlapunk Bemutatkozás menüpontjában olvashat). Ettől függetlenül, mint az egyetlen ingyenes, egységes irányítású, országos kiterjedésű pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó szervezet, kezdetektől feladatunknak tekintettük az elszámolással kapcsolatos korrekt és szakszerű fogyasztói tájékoztatást.

2014 júniusától (a Kúria 2/2014. számú PJE határozatának megjelenésétől) folyamatosan azon dolgozunk, hogy az Irodahálózat kommunikációs és tanácsadó tevékenysége során egyaránt felkészülten, korrektül tájékoztassa a lakosságot a vonatkozó jogszabályokról, fontos tudnivalókról és feladatokról. Az ún. Kúria tv., az ún. elszámolási tv. és az ún. konverziós tv. elfogadását követően (még a kihirdetés előtt, mindhárom esetben) részletes tanácsadói segédanyagot készítettünk, kifejezetten azzal a céllal, hogy a várható kérdésekre reflektálhassunk. Rendszeres résztvevői vagyunk a Magyar Nemzeti Bank által összehívott Civil Fórumoknak, ahol havi rendszerességgel egyeztetünk az elszámolással kapcsolatos kérdésekről, lényeges információkról. Tanácsadóink szakmai továbbképzési nap keretében 2014 őszén és 2015 márciusában is részletes oktatásban részesültek az elszámolás jogi hátteréről és a lehetséges panaszételi, igényérvényesítési módokról. Egységes belső tanácsadói portálunkon külön funkciót alakítottunk ki az elszámolással kapcsolatos tanácsadói támogatás céljából. 118 oldalas tananyagunk (benne a szabályok magyarázatával, gyakran ismételt kérdésekkel) online és nyomtatott formában megtalálható minden irodánkban. A tanácsadók számára vizsgakövetelményeket írtunk elő a képzési anyaggal kapcsolatban, melyet valamennyien sikeresen teljesítettek. A tanácsadó tevékenység szakmai hátterét az Irodahálózat koordinációja biztosítja, folyamatos instrukciókkal és tanácsadói “helpdesk” működtetésével.

Irodáinkban elérhetőek az MNB elszámolással kapcsolatos kiadványai, weboldalunkon külön menüpontot hoztunk létre az elszámolással és forintosítással kapcsolatos tájékoztatás céljából. A képzési/tanulási folyamat jelenleg is tart.

II.1 Az elszámolással és forintosítással kapcsolatos megkeresések esetén tanácsadó irodáinkban a következő szolgáltatásokat nyújtjuk:

  • Felvilágosítás az elszámolás és a forintosítás jogi hátteréről. (érintett ügyletek, határidők, általános és részletszabályok, stb.).

  • Felvilágosítás a forintosított hitelek feltételrendszeréről, kamatszabályairól, illetve a forintosítás visszautasításáról és a tartozás új hitelből történő kiváltásának szabályairól.

  • Felvilágosítás nyújtása azzal kapcsolatban, hogy a rendelkezésre álló adatok és a vonatkozó jogi háttér alapján álláspontunk szerint ügyfelünkkel szemben a pénzügyi intézmény elszámolási kötelezettsége fennáll-e (tekintettel a szerződés típusára, illetve az esetleges elévülésre).

  • Tájékoztatás nyújtása és igény esetén kérelem elkészítése a kedvezményesen végtörlesztett ügyfelek számára az elszámolás igényléséhez.

  • Segítségnyújtás a pénzügyi intézményhez írásban benyújtandó panaszlevél elkészítéséhez, amennyiben az ügyfél nem kapott elszámolást, de a rendelkezésre álló adatokból arra lehet következtetni, hogy a pénzügyi intézmény elszámolási kötelezettség egyébként fennáll.

  • Segítségnyújtás a pénzügyi intézményhez írásban benyújtandó panaszlevél elkészítéséhez, amennyiben az elszámolás helytelen adatot vagy az ügyfél által megjelölt számolási hibát tartalmaz.

  • Segítségnyújtás a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárásának megindításában (a megfelelő speciális kérelem minta alkalmazásával, az ügyfél nevében, posta kész kérelem elkészítése), amennyiben a rendelkezésre álló adatok alapján az eljárás megindítása indokolt (tehát a pénzügyi szolgáltatóhoz benyújtott szabályszerű panasz nem vezetett eredményre, és a rendelkezésre álló adatokból a panasz részben vagy egészben jogosnak tűnik). A PBT eljárása az elszámolás kapcsán három esetben indítható meg:

    1. Amennyiben az elszámolás a jogosult által megjelölt helytelen adatot, illetve számítási hibát tartalmazza;

    2. Amennyiben az ügyfél panaszt tett, de azt elkésettségre hivatkozással a pénzügyi intézmény elutasította, ugyanakkor a panasz nem volt elkésett és így a panasz elutasításának nem volt helye, ezért a pénzügyi intézmény a panaszeljárás keretében a panasszal érdemben köteles foglalkozni és a panaszeljárást az arra irányadó szabályok szerint lefolytatni vagy

    3. Amennyiben a pénzügyi intézménynek az ügyféllel szemben az elszámolási kötelezettsége a törvény szerint fennáll, és ennek ellenére az ügyféllel szemben nem számolt el. 

    Az eljárás valamennyi esetben részletes szabályok és határidők betartása mellett indítható meg, melyekről tanácsadó irodánkban részletes tájékoztatás kérhető. 

II.2. A számolási hiba esete

Az elszámolással kapcsolatban speciális panasztételi és igényérvényesítési szabályok érvényesülnek. Fontos, hogy az igényérvényesítés során számolási hibára hivatkozás esetén nem általános, hanem konkrét számítási hibát kell megjelölni! A számítási hiba adódhat például helytelen adatbevitelből (pl. nem a szerződésben szereplő árfolyamokkal, kamatokkal számoltak), esetleg az MNB rendeletében meghatározott képlet(ek) helytelen alkalmazásából. Tanácsadó irodáinkban készséggel segítünk az egyszerű vagy részletes elszámolásokban szereplő kiinduló adatok helyességének ellenőrzésében (tehát az ügyfél szerződésével és kapcsolódó – lehetőleg hiánytalan – dokumentumaival történő összevetésében), illetve az elszámolásban található információk értelmezésében. Célszerű tehát az ügyfélnek a tanácsadásra valamennyi kapcsolódó dokumentumot magával hoznia. 

A PTI tanácsadói ugyanakkor nem rendelkeznek az elszámolás számszaki ellenőrzéséhez szükséges képesítéssel, továbbá az Irodahálózat véges kapacitásai miatt sem tudunk ilyen jellegű szolgáltatást nyújtani, ezért az Irodahálózat vezetésének döntése értelmében tanácsadó irodáinkban erre irányuló kérés esetén sem áll módunkban az elszámolásokat újraszámolni, a számítások helyességét számszakilag ellenőrizni. Ebből kifolyólag tanácsadó irodáinkban a III.1. pontban foglalt szolgáltatást nyújtjuk ügyfeleinknek az elszámolás témakörében. Egyúttal felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy az ilyen jellegű szolgáltatást ígérő vállalkozásokat, személyeket vagy szervezeteket kezeljék fokozott körültekintéssel! Az elszámolás képletei jogszabályban rögzítettek (MNB rendeletek), azok betartását, működését az MNB folyamatosan ellenőrzi, a pénzügyi intézmények az elszámolás során e képleteket kötelesek alkalmazni, azoktól nem térhetnek el.

 

 

 

 

 

 

 

IV. Kapcsolódó anyagok és jogszabályok

IV. 1. Elszámolási és forintosítási információk a Magyar Nemzeti Bank honlapján

elszamolas_MNB_kiadvany2

 

Az Pénzügyi Navigátor Füzetek (MNB) elszámolással és forintosítással kapcsolatos része

IV.2. Fontos nyomtatványok (forrás: MNB):

IV.3. MNB elszámolási és forintosítási információk

Elszámolási és forintosítási információk az MNB honlapjám (a megnyitáshoz kattintson ide)

Engedje meg, hogy a figyelmébe ajánljuk A Magyar Nemzeti Bank honlapján található gyakori kérdések és válaszok gyűjteményét, melyeket az alábbi két linkre kattintva érhet el:

Deviza alapú szerződések
Deviza szerződések
Forint szerződések

IV.4. Jogi háttér:

2/2012 (XII. 10.) PK vélemény a fogyasztói kölcsönszerződésben pénzügyi intézmény által alkalmazott általános szerződési feltételekben szereplő  egyoldalú szerződésmódosítási jog tisztességtelenségéről
2/2014. számú PJE határozat (Kúria)
2014. évi XXXVIII. törvény a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről
2014. évi XL. törvény a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről szóló 2014. évi XXXVIII. törvényben rögzített elszámolás szabályairól és egyes egyéb rendelkezésekről
Vonatkozó MNB rendeletek